KonMari met Camila
Opruimen, sorteren, weggeven, er zijn zoveel manieren om te ontspullen! Maar één methode is wel heel populair; KonMari. Deze methode om je huis en werkplek te organiseren is overgewaaid uit Japan en mede door de interessante boeken en Netflix-serie niet meer weg te denken. Ook bij Loods 5 staat dit jaar in het thema van opruimen, daarom spraken we Camila Valim. Zij gooide het roer om en werkt nu als gecertificeerde Konmari-consultant. Ze helpt iedere dag fanatieke opruimers op weg en coacht ze door moeilijke momenten.
Portret: Andrea Janes Photography
Je bent consultant voor de KonMari-opruimmethode, kun je uitleggen wat die methode inhoudt?
De KonMari-methode draait eigenlijk om het houden van spullen die je blij maken en wegdoen van spullen die dat niet doen. Ik heb een training gevolgd bij Marie Kondo en haar team, hier heb ik geleerd hoe ik clienten kan helpen om dat gevoel te herkennen en om ze te coachen bij het proces om spullen los te laten. Eerst is het belangrijk om radicaal te 'ontspullen'. Daarna ruimen we niet per kamer, maar juist per categorie op. Als je wilt slagen en nóóit meer een rommelig huis wilt hebben, dan is het belangrijk om de juiste volgorde te volgen. Je start met kleding, dan boeken, dan papier dan komono (dat is Japans voor diverse spulletjes) en tot slot, alles met sentimentele waarde.
Hoe kwam je in aanraking met deze opruimmethode?
Ik was zwanger en had enorme nesteldrang. Toen ik een vriendin vroeg om te helpen zei ze: “Huur Marie Kondo in.” Ik: “ Marie Kon-wie?” - Ik had op dat moment geen idee wie ze was. Ik bekeek alle YouTube-filmpjes die ik kon vinden over de methode en las beide boeken in drie dagen. Ik zette door en reorganiseerde mijn huis en betrok mijn man en drie jaar oude dochter. Het kostte bijna een jaar om alle categorieën grondig te doorlopen (samen met een KonMari-consultant was het zeker veel sneller gegaan!), maar toen het eenmaal klaar was: Wauw! Life Changing.
Wat maakt KonMari bijzonder?
Het gegeven dat je gegarandeerd nooit meer terugvalt in een chaos. Marie Kondo zegt dit zelf en ik kan dit bevestigen, niet alleen gebaseerd op mijn eigen ervaring, maar ook op basis van de ervaring van meer dan 20 van mijn cliënten die ik door dit proces heb gecoacht. Ik bracht onlangs een verrassingsbezoek bij een oud-cliënt en het huis was nog precies hetzelfde als hoe ik het zes maanden geleden achterliet. Het geeft me zoveel voldoening om dat te zien!
Zat het opruimen altijd al in je genen?
Ja en nee. Als je het mijn vrienden vraagt, zullen ze zeggen dat het helemaal bij me past. Als je het mijn oud-collega’s vraagt, zullen ze het beamen, maar ze zullen me ook herinneren aan mijn bureau dat altijd een zootje was. Ik ben een creatieveling, dus een rommelig bureau is een constante factor! Dit is op zich geen probleem, je kan een rommelig bureau hebben en als je productief bent, weet waar je spullen liggen en je niet stoort aan de rommel dan is het helemaal prima. Het wordt een probleem als je onnodig veel tijd verliest aan het zoeken naar je spullen in de chaos. Dat is waardevolle tijd die je verspilt en onnodige stress die je creëert. Kijk, ik was meer een eventplanner dan een huis of kantoor organizer. Thuis en op kantoor probeerde ik altijd verschillende methodes om te ontspullen en organiseren, maar niks leek te helpen. Als snel, meestal twee dagen later, was alles alweer een rommel. Dus toen in de KonMari-methode toepaste in mijn huis en het een levensveranderende ervaring werd, toen wist ik zeker dat ik eindelijk de juiste methode had gevonden.
Is een volledig Marie Kondo-huis voor iedereen haalbaar?
Absoluut! Onderschat alleen niet hoeveel energie en tijd het kost. De KonMari-methode is eenvoudig, maar het proces is intens. Het gaat veel meer over wat je wilt en nodig hebt om je ideale leefstijl te bereiken, over zorgen en struggles, over leren om los te laten en het vinden van innerlijke rust. Meer nog dan over opruimtips en het hebben van een opgeruimd huis. Het is niet een proces waar je snel eventjes doorheen gaat. Mijn cliënten bepalen het tempo, de tijd die ze nodig hebben om door het proces heen te gaan en wanneer ze klaar zijn voor een volgende sessie. Het kan overweldigend zijn en dat is waarom mensen eindigen zonder hun ‘opruimreis’ af te maken als ze het alleen doen. Dat is waar ik te hulp schiet - als een soort reddende engel en help om sneller en met meer zelfvertrouwen door het proces te gaan. Dit leidt tot flinke besparingen in geld én tijd. Tegelijk coach ik cliënten bij de loskomende emoties en geef ik opruimtips tussendoor. Het is een compleet pakket voor je welzijn, waarvan je de impact direct na de eerste sessie ervaart.
Wonen met weinig spullen, is dat niet ongezellig?
Wie zegt dat wij met weinig spullen leven? Wij niet, dat is zeker! We hebben minder, natuurlijk veel minder maar we zijn geen minimalisten. Dat Marie Kondo’s methode van organiseren gelijk staat aan het worden van een minimalist, is écht een misverstand. Minimalisme schrikt juist heel veel mensen af. Ik zal het uitleggen: door de KonMari-methode toe te passen eindig je met een huis waarin je omgeven bent met alleen de spullen die je een spark joy-gevoel geven. Het gaat niet om de hoeveelheid spullen, zolang je er maar blij van wordt. Het doel is niet om een minimalist te worden, het gaat om het enkel behouden van spullen die belangrijk zijn voor jou. Oftewel: je huis is, zelfs met minder spullen, eigenlijk super gezellig aan het eind van het proces, veel meer dan ervoor.
Waar let jij op wanneer je woonaccessoires of meubels koopt?
Ik houd van mandjes, dozen en potten. Eigenlijk bij alles wat een praktische opbergoplossing biedt maakt mijn hart een sprongetje. Of het nou voor sieraden, make-up of eten is. Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijke producten gemaakt van hout, karton, stof of bamboe. Wat betreft meubels draait het vooral om lades, vooral als het om kleding gaat. Aangezien de methode een heel specifieke manier van het vouwen van kleding heeft, zijn lades onmisbaar. Ik kijk ook altijd of een meubelstuk multifunctioneel is, bijvoorbeeld door opbergruimte onder de zitting.
Heb je een tip om thuis snel opgeruimd te leven?
Eén gouden tip? Verzamel alles van dezelfde soort en declutter wat je niet nodig hebt en je niet gelukkig maakt - ontspullen maar! En dan, geef de spullen waar je van houdt een eigen plek. Op die manier zul je je niet meer hoeven afvragen 'waar heb ik mijn sleutels gelaten'?
Camila heeft nog veel meer tips, 365 om precies te zijn! Ze is de enige gecertificeerde KonMari-consultant in de wereld die een 365 opruimchallenge op haar instagram @joy.in.organizing host. Elke maand van 2019 behandelt ze een categorie in de hoop dat zij die met de KonMari-methode willen starten de support die ze erbij kunnen gebruiken van een expert krijgen. Meer weten? Kijk op haar website!