Bezoek en openingstijden

  • Amersfoort

      • Maandag 10:00 - 18:00 uur
      • Dinsdag 10:00 - 18:00 uur
      • Woensdag 10:00 - 18:00 uur
      • Donderdag 10:00 - 18:00 uur
      • Vrijdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zaterdag 10:00 - 18:30 uur
      • Zondag Gesloten (Eerste pinksterdag)
    • Euroweg 1, 3825 HA Amersfoort
    • Meer info en openingstijden
  • Duiven

      • Maandag 10:00 - 18:00 uur
      • Dinsdag 10:00 - 18:00 uur
      • Woensdag 10:00 - 18:00 uur
      • Donderdag 10:00 - 18:00 uur
      • Vrijdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zaterdag 10:00 - 18:30 uur
      • Zondag Gesloten (Eerste pinksterdag)
    • Cartograaf 14, 6921 EZ Duiven
    • Meer info en openingstijden
  • Maastricht

      • Maandag 12:00 - 18:00 uur
      • Dinsdag 10:00 - 18:00 uur
      • Woensdag 10:00 - 18:00 uur
      • Donderdag 10:00 - 18:00 uur
      • Vrijdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zaterdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zondag Gesloten (Eerste pinksterdag)
    • Sphinxcour 5, 6211 XZ Maastricht
    • Meer info en openingstijden
  • Sliedrecht

      • Maandag 10:00 - 18:00 uur
      • Dinsdag 10:00 - 18:00 uur
      • Woensdag 10:00 - 18:00 uur
      • Donderdag 10:00 - 18:00 uur
      • Vrijdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zaterdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zondag Gesloten (Eerste pinksterdag)
    • Leeghwaterstraat 69, 3364 AE Sliedrecht
    • Meer info en openingstijden
  • Zaandam

      • Maandag 10:00 - 18:00 uur
      • Dinsdag 10:00 - 18:00 uur
      • Woensdag 10:00 - 18:00 uur
      • Donderdag 10:00 - 18:00 uur
      • Vrijdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zaterdag 10:00 - 18:30 uur
      • Zondag Gesloten (Eerste pinksterdag)
    • Pieter Ghijsenlaan 14b, 1506 PV Zaandam
    • Meer info en openingstijden
  • Garage Zaandam (outlet)

      • Maandag 10:00 - 18:00 uur
      • Dinsdag 10:00 - 18:00 uur
      • Woensdag 10:00 - 18:00 uur
      • Donderdag 10:00 - 18:00 uur
      • Vrijdag 10:00 - 18:00 uur
      • Zaterdag 10:00 - 18:30 uur
      • Zondag Gesloten (Eerste pinksterdag)
    • Stormhoek 20, 1506 SW Zaandam
    • Meer info en openingstijden
Winkels
pin
Nieuws

Op bezoek bij ontwerper Lex Pott

Vroeger droomde Lex Pott van een carrière als jachtmakelaar in Saint Tropez, maar als zoon van twee kunstenaars stroomde het creatieve bloed waar het niet gaan kon. In 2009 studeerde hij af op de designacademy in Eindhoven en sindsdien is hij niet meer weg te denken uit de Nederlandse designwereld. Wij spraken hem over de afgelopen tien jaar, zijn inspiratiebronnen en een toevluchtsoord in Frankrijk.

Wij vieren niet als enige een jubileum, studio Lex Pott bestaat dit jaar tien jaar, gefeliciteerd!

Confronterend zeg! Al doe ik er niet echt iets mee. Het is wel een moment om te reflecteren, vieren en vooruit te kijken. Maar dat doe ik vooral voor mezelf.

Een eigen ontwerpstudio, was dat iets waar je altijd al van droomde?

Ik ben midden in de economische crisis afgestudeerd aan de Design Academy. Omdat er weinig werk was, ben ik gelijk voor mezelf begonnen. Daarnaast deed ik wel freelance klussen om alles te bekostigen en ik liep stage bij Hella Jongerius om ervaring op te doen. Het omslagpunt kwam toen mij een vaste baan werd aangeboden, dat vond ik zo angstaanjagend dat ik dacht: Als ik helemaal voor mezelf wil beginnen moet ik dat nu doen. Als het niet lukt, kan ik altijd nog fulltime bij een ontwerpstudio aan de slag gaan.

Je werkt nog steeds voor jezelf. Zijn er meer dromen uitgekomen?

Een paar dromen die ik had zijn uitgekomen. Zo leek het me heel gaaf om op een willekeurige plek in de wereld een winkel binnen te lopen en een product van mezelf tegen te komen dat ik heb bedacht maar niet zelf geproduceerd. Dat gebeurt nu regelmatig. Daarnaast leek het me altijd waanzinnig om met labels te werken. Bij een galerie kan bijna alles: als je een uniek object neerzet, maakt het prijskaartje niet uit. Dat geeft veel creatieve vrijheid en ruimte voor statements. Tegelijk is het eindproduct wel alleen voor de lucky few. Het mooie aan massaproductie is dat ik een idee kan vertalen naar iets reproduceerbaars, waardoor het goedkoper wordt en dus toegankelijk voor meer mensen.

Wat is je favoriete project van de afgelopen tien jaar?

Het oxidatieproject. Mijn werk had vroeger alleen de kleur van het materiaal dat ik gebruikte. Op een gegeven moment wilde ik meer kleur toepassen, maar ik vond dat er een noodzaak voor moest zijn. Er is vaak geen relatie meer tussen een object en de kleur dat het heeft omdat alles wordt geverfd. Het mooie aan metaal is dat als het oxideert, het allerlei verschillende kleuren aanneemt. Daar heb ik onderzoek naar gedaan en ik ontdekte dat er verschillende kleurcombinaties te maken zijn. Dat was een conceptueel project dat uiteindelijk vorm heeft gekregen in verschillende projecten en vormen. Mijn vrije werk vind ik vaak het allerbeste.

Kun je daar een voorbeeld van geven?

De Pilar Candles zijn ook een goed voorbeeld. Veel labels vroegen of ik een kandelaar wilde ontwerpen. Ik dacht: het gaat niet om de kandelaar. Ik wil de essentie ontwerpen, de kaars! Ik ontwierp een kaars die ik zelf op mijn tafel zou willen zetten. Mocht niemand interesse hebben, dan had ik altijd nog een mooie kaars waar ik voor de volle honderd procent achter sta.

De pilarcandles bij Berry Dijkstra thuis 

Heb je veel van je eigen werk thuis staan?

Steeds meer. Ik heb een heel eclectisch huis vol objecten en verzamelingen. Ik koop het liefst van andere designers of mensen die ik bewonder. Er worden zo veel mooie dingen gemaakt, bijna frustrerend!

Waar haal je je inspiratie vandaan voor je eigen werk?

Inspiratie is een combinatie tussen inspanning en totale ontspanning. Het is bij mij niet zo dat ik achterover kan leunen en dat de goddelijke ideeën als van boven tot mij komen. Soms ga ik ernaar opzoek vanuit een bepaalde fascinatie, maar inspiratie ligt overal in verscholen: Je kunt naar de bouwmarkt gaan om een plank te zagen, maar dan kom je niet heel geïnspireerd terug. Ik loop soms wel een uur door de bouwmarkt en dan kom ik een materiaal tegen waarvan ik denk: daar kan ik wel wat mee! Je moet de tijd nemen om te kijken en om dingen op een andere manier te benaderen. En soms moet inspiratie ook rijpen. Er liggen projecten in mijn werkplaats die al heel lang op de plank liggen en waar ik opeens het juiste idee voor heb. Vanuit daar kunnen ook weer nieuwe ideeën ontstaan.

Haal je ook inspiratie uit anderen?

Zeker. Ik heb bijvoorbeeld net de boeken van Piet Hein Eek gelezen. Hij schrijft heel leuk maar is ook heel down to earth. Hij is misschien wel één van de grootste Nederlandse ontwerpers maar hij vertelt hoe hij als mens dingen aanpakt; over risico’s nemen en dat hij bijna over de kop ging. Veel ontwerpers zijn bezig met het maken van mooie dingen en willen het gepolijste eindresultaat laten zien. De realiteit is dat je het grootste deel van de tijd in je werkplaats bezig bent en vieze handen hebt. Een andere kunstenaar die ik bewonder is Bertjan Pot. Hij heeft een relatief kleine studio, maar heel veel creatieve vrijheid. Dat vind ik interessanter dan een grote designstudio met heel veel opdrachten. Dat zegt niets over de kwaliteit van het eindproduct, maar over de manier van werken die me aanspreekt.

Wat spreekt je daarin aan?

Het is de ultieme droom om alleen nog maar vrij werk maken. Ik zou graag een schuur verbouwen in Frankrijk, in the middle of nowhere en dat als vakantiehuis slash werkplaats gebruiken. Iemand die dat bijvoorbeeld doet is Anselm Kiefer. Die presenteert één keer per jaar zijn nieuwe werk aan de buitenwereld en verdwijnt dan weer in zijn atelier. Ik zou graag een soort werksabbatical houden maar om dat te kunnen doen moet je financieel onafhankelijk zijn.

De komende tien jaar, hoe zien die eruit?

Ik heb niet meer zulke extreme doelen als toen ik net afgestudeerd was. Het wordt inhoudelijker, experimenteler. Op de Design Academy ben ik erg veranderd als mens. De lat ligt er heel hoog. Ik vergelijk het wel eens met het leger: ze breken je eerst af om je vervolgens weer op te bouwen. Dat heeft me heel erg geïnspireerd en gemotiveerd. Ik hoop dat ik in de komende vijf jaar nog eens zo’n transformatie mag ondergaan.

Lex pott (34) studeerde Cum Laude af aan de Design Academy in Eindhoven. Hij werd al snel opgemerkt door internationale merken, zoals HAY of &tradition. Lex blijft zichzelf continu opnieuw uitvinden door het gebruik van nieuwe materialen of toepassingen.

Meer over 20jaar

Interviews

Op bezoek bij Olga van de Bloementoko

Een klein jaar geleden begon Olga (34) haar carrière als Floral Designer en dat bleek een schot in de roos. Liefde voor bloemen en natuur is haar van kinds af aan meegegeven, nu maakt ze prachtige installaties met verse en gedroogde bloemen en heeft ze grootse plannen voor de...
Stories

Binnenkijken bij House.no.4*

Je kunt lang zoeken naar een huis dat voldoet aan al je woonwensen. Zeker als je een groot gezin hebt, kan het een uitdaging zijn om een woning te vinden waar plek is voor iedereen. Toen Anita en haar man Bas op een dag stuiten op een ruime kavel in hun geliefde Alkmaar,...
Stories

Binnenkijken bij Berry*

In een wijk vol chique herenhuizen, maar met dat onmiskenbare rauwe randje van Rotterdam, woont Berry samen met zijn vriend Wei Yi. In dit interieur vind je geen standaard opstellingen, maar juist interessante opeenstapelingen van alles wat Berry mooi vindt. Alles? Alles! Kijk...
Interviews

Op bezoek bij Pie Aerts

Amper drie jaar geleden gooide fotograaf Pie Aerts na een burn-out het roer volledig om. Hij zegde zijn kantoorbaan op en verruilde een veilig leven voor een nieuw avontuur; fotografie. Voor zijn foto’s reist hij de hele wereld over, van Namibië tot Chili zoekt hij de mooiste...
Binnenkijkers

Binnenkijken bij Berry

In een wijk vol chique herenhuizen, maar met dat onmiskenbare rauwe randje van Rotterdam, woont Berry samen met zijn vriend Wei Yi. In dit interieur vind je geen standaard opstellingen, maar juist interessante opeenstapelingen van alles wat Berry mooi vindt. Alles? Alles! Kijk...
Stories

Op bezoek bij Alewijn Don*

Onder de artiestennaam Don Drawings zet Amsterdammer Alewijn Don bijzondere kleuren op zijn handgeschepte vellen papier. Gewapend met liniaal, inkt, verf en een eindeloze dosis geduld trekt hij lijnen, kleurt hij vlakken en schept hij abstracte vormen.
Interviews

Op bezoek bij Roland Pieter Smit

Zijn Texelse grofgeweven kleden brachten Roland Pieter Smit uit Koedijk wereldwijd succes, maar het is zijn Nepalese aardewerk waarmee hij nu opnieuw de designwereld bestormt. Het contrast tussen aardewerk en wol kan haast niet groter zijn, maar in beide collecties stopt hij...
Interviews

Op bezoek bij Miriam van den Broek van Jules Bean

Achter een lavendelblauwe voordeur in een woonwijk in Harderwijk ontmoeten we Miriam, het gezicht en de oprichter van het groeiende sieradenmerk Jules Bean.
Binnenkijkers

Binnenkijken bij Studio Boot

Na een romantische ontmoeting in een doka tijdens hun studententijd, runnen Petra en Edwin inmiddels als bijna 30 jaar samen hun eigen werkplaats voor typografie en grafische vormgeving: Studio Boot. Ze hoeven niet ver te reizen voor hun werkplek, want dit stel woont midden in...
Stories

Binnenkijken bij Studio Boot*

Na een romantische ontmoeting in een doka tijdens hun studententijd, runnen Petra en Edwin inmiddels als bijna 30 jaar samen hun eigen werkplaats voor typografie en grafische vormgeving: Studio Boot. Ze hoeven niet ver te reizen voor hun werkplek, want dit stel woont midden in...