ESSENZA HOME; een kleurrijk familiebedrijf
Je kent 't vast wel, het opvallende beddengoed van ESSENZA. Samen met Covers & co en Marc O’Polo vormt dit merk een sterk drietal onder de noemer: ESSENZA HOME. Allemaal gemaakt om je dat ultieme thuisgevoel te geven. En naast deze steeds breder wordende collectie staat het familiebedrijf nog meer verandering te wachten. De zussen Floor (Head of Brands) en Rosalie (Head of Channels) Smits staan namelijk te trappelen om het home & living bedrijf over te nemen wanneer hun vader Roeland met pensioen gaat. We brengen een bezoek aan hun gloednieuwe showroom en kantoor in Bunnik.
ESSENZA HOME bestaat al ruim zestig jaar, wat is er in die tijd veranderd in jullie collectie?
Floor: "We staan nooit stil, maar bloemen speelden de afgelopen dertig jaar wel een vrij grote rol. Op dit moment vind je in onze collectie veel prints uit de zeventiende eeuw, terwijl dat twintig jaar geleden vooral digitale bloemen en aquarellen waren. Bloemen zijn in ieder geval altijd de rode draad in onze collectie geweest! De natuur is voor ons een eindeloze bron van inspiratie; leg in een slaapkamer met witte muren een dekbedovertrek met bloemen en je hebt een persoonlijk kunstwerk. Natuurlijk hebben we ook uni dekbedovertrekken, maar iedereen wordt blij van bloemen. Toch?”
Wat maakt het zo bijzonder om in een familiebedrijf te werken?
Rosalie: “Niet veel mensen van onze leeftijd krijgen de kans om zulk intensief contact met hun gezin te houden. Onze vader heeft dertig jaar ervaring en voor ons is het heel inspirerend hoe hij met een andere blik naar hetzelfde merk kijkt. En, je kent elkaar natuurlijk door-en-door, dus één blik zegt meestal wel genoeg!”
Floor: “We missen af en toe wel een filter hoor, je bent veel eerlijker tegen elkaar en zegt soms dingen tegen elkaar die je nooit op die manier tegen een collega zou zeggen. Recht voor z’n raap!”
Rosalie: “Maar, we blijven ook gewoon een familie en hebben het lang niet altijd over ESSENZA HOME, dat zou ook niet leuk zijn voor de rest van het gezin natuurlijk. Meetings proberen we écht onder werktijd op kantoor te voeren en niet aan de eettafel of tijdens het kerstdiner.”
Was het altijd al jullie droom om het bedrijf van jullie vader over te nemen?
Rosalie: Rosalie: “Onze ouders hebben ons nooit gepusht, het is eigenlijk zo gegroeid. Floor liep na haar master Bedrijfskunde meerdere stages bij andere merken en kwam daarna als stagiair bij ESSENZA HOME. Acht jaar later zit ze er nog. Ik wilde juist heel iets anders doen, heb na mijn studie gewerkt in verschillende functies bij een grote Nederlandse webshop, maar kwam uiteindelijk alsnog bij het familiebedrijf terecht.”
Floor: “Ik kreeg het eerste jaar een stagevergoeding van €350,- per maand, dus wat dat betreft is er geen voorkeursbehandeling. Het moet ook klikken met de rest van het team, je moet binnen het bedrijf passen en je strepen verdienen.”
Maar, zit het ondernemerschap in jullie genen?
Floor: “Als je het onze vader vraagt misschien niet hoor! Hij was altijd al ondernemer, wij pakken dat heel anders aan en focussen ons veel meer op de lange termijn. De tijd is heel anders dan dertig jaar geleden, maar juist dat geeft hele interessante discussies. We kopiëren niet letterlijk wat onze vader deed, maar ondernemen op onze eigen manier.”
Rosalie: “Inderdaad, we hebben nu ook veel minder merken en geven onze volle aandacht aan ons eigen merk ESSENZA.”
Hoe komen jullie collecties tot stand?
Floor: "Floor: "We beginnen altijd met het opdoen van inspiratie, natuurlijk tijdens onze eigen reizen, maar we gaan ook in gesprek met trendwatchers en bezoeken beurzen zoals die in Parijs. Dat geeft ons een richting over de kleuren die we kiezen, maar ook over de trends die komen. Met al die ideeën in ons achterhoofd kijken we wat bij ESSENZA past. Op basis daarvan stellen we een kleurkaart samen en gaan we op zoek naar inspirerende verhalen of beelden om prints te kiezen. We werken met eigen print designers, zij tekenen of schilderen de prints die uiteindelijk onze collectie vormen.""
Rosalie: "Zo klinkt het heel makkelijk, maar het is een proces van maanden. We hebben nu nét de collectie van 2023 afgerond."
Spannend! Wat kunnen we daarvan verwachten?
Floor: "Lichte kleuren! We komen uit een tijd waarin donkere kleuren de trend waren, maar hopelijk gaan we nu met z'n allen naar een meer optimistische periode waarbij volgens ons lichte kleuren beter passen."
En van ESSENZA, welke ontwikkelingen zitten eraan te komen?
Floor: Floor: "We zijn druk bezig om onze collectie uit te breiden. De print die je op je dekbedovertrek zo mooi vindt, hoef je niet alleen voor je slaapkamer te kiezen maar kun je ook ergens anders in huis terugbrengen. In de vorm van een vloerkleed, poef of ander accessoire. En daar komt alleen nog maar meer bij!"
Waar dromen jullie eigenlijk van?
Floor: "Onze vader heeft altijd hele warme relaties gehad met onze leveranciers. Wij werken hard aan een nog betere, maar ook duurzame samenwerking. We hebben het tot onze missie gemaakt om iedereen lekker te laten slapen. Dus, niet alleen de klant die ons dekbedovertrek koopt, maar juist ook iedereen die meewerkt om het te produceren. Dat kunnen hele kleine dingen zijn, die een groot verschil maken. Zo werken we bijvoorbeeld samen met een fabriek in India om hun afvalwater veilig op te slaan zodat het productieproces minder belastend is voor het milieu. Er zijn honderden van zulke initiatieven!"
En, wat ligt er thuis op bed?
Rosalie: "ESSENZA natuurlijk! Ieder seizoen proberen we zelf ook de nieuwe collectie uit, dus de linnenkast ligt aardig vol!"